
Lieve Truyman (N-VA):
Mevrouw de minister, al jaren is er onvoldoende transparantie rond de werkprocessen en resultaten van de Regie der Gebouwen. Dat is een ernstig obstakel om de Regie als een goed werkende en moderne organisatie te kunnen beschouwen. Er is weinig zicht of controle op het beleid en op de efficiëntie ervan. Er staat ongeveer 315 000 m2 aan gebouwen leeg. Vaak al jarenlang. Dit kost handenvol geld.
We zijn zeer blij dat u een uniek vastgoedkadaster wil opmaken om een duidelijk beeld te scheppen van de correcte omvang, status en mogelijkheden van dit patrimonium. Onze fractie is hier al jaren grote voorstander van.
Maar wat ik niet begrijp is waarom de opbouw en implementatie van dit kadaster zo lang moet duren.
Er bestaat al een oplijsting van de gebouwen, al jaren worden er huurgelden betaald, al jaren worden er belastingen berekend op de eigendommen. Deze info is reeds voorhanden. De correcte opmaak van dit kadaster is een essentiële eerste stap om de vastgoedportefeuille vervolgens te rationaliseren en ongebruikte goederen te herbestemmen of over te dragen.
Fundamenteel is er nood aan duidelijkheid.
Investeringen, duurzaamheidsstrategieën en herbestemmingen kunnen toch pas plaatsvinden als je weet wat er in je mand ligt. Wat ons betreft mag, neen moet, dit een versnelling hoger.
Graag had ik u deze vragen gesteld:
1. Wat zijn de redenen waarom de aanmaak van dit vastgoedkadaster 4 jaar op zich zal laten wachten? Ziet u mogelijkheden om dit proces te versnellen?
2. Wat zal u ondernemen indien de Regie verzaakt aan het leveren van duidelijke info en cijfers?
3. Leegstaande gebouwen kunnen een tijdelijke herbestemming krijgen. Maar vanaf wanneer wordt dit in een huurcontract gegoten? Wat is dan de uiteindelijke intentie met deze panden en wie betaalt de kosten voor het opnieuw gebruiksklaar en leefbaar maken van deze gebouwen?
4. Minister Jan Jambon had reeds plannen om Regie der Gebouwen om te vormen naar een NV van publiek recht. Is dat voor u een valabele piste? Gelooft u erin dat dit Regie kan omvormen tot een efficiënte en proactieve dienst?
Ik dank u alvast voor uw antwoorden.