
Lieve Truyman (N-VA): Beste minister, in uw beleidsnota bij het deel exploitatieveiligheid lezen we de acties die ondernomen worden i.v.m. spoorwegovergangen en de onveilige situatie die overwegen met zich meebrengen, alsook de daardoor veroorzaakte treinvertragingen.
Tot op heden dienen lokale besturen financieel zeer veel bij te dragen bij zo'n werken indien er onteigeningen nodig zijn voor nieuwe wegen of kunstwerken zoals bruggen of tunnels buiten de spoorwegbedding.
Vele lokale besturen hebben hiervoor niet de financiële middelen. Met als resultaat dat de overwegen open blijven en deze veiligheidsactie van Infrabel weinig of niet wordt gerealiseerd.
Vindt u het een goede zaak om te onderzoeken of Infrabel voor bepaalde dure infrastructuurwerken in het kader van de afschaffing van overwegen (vb. onteigeningen, autobruggen en -tunnels) kan tussenkomen in een deel van de kosten voor de werken die tot op heden voor het aandeel van de gemeente zijn, zodat de beoogde actie voor het sluiten van overwegen weliswaar verspreidt over een langere tijdslijn kan behaald worden?